ATRIBUȚII
1. Pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului, consilierii din cadrul Biroul Protecția Copilului asigură:
- aplicarea mãsurilor de asistenţã socialã pentru familie ca forme de sprijin destinate, în principal, menţinerii copilului în familie şi depãşirii unei situaţii de dificultate, reconcilierii vieţii de familie cu viaţa profesionalã, încurajãrii ocupãrii pe piaţa muncii;
- suport acordat pentru asigurarea îngrijirii, creşterii, formãrii, dezvoltãrii şi educãrii copilului în cadrul familiei;
- monitorizarea şi analizarea situaţiei copiilor din unitatea administrativ-teritorială precum și modul de respectare a drepturilor copiilor; centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante;
- depistarea precoce a situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinți ; prevenirea comportamentelor abuzive ale părinților și a violenței în familie ;
- realizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familia sa, prevenirea abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă asupra copilului;
- identificarea şi evaluarea situaţiilor care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru prevenirea separării copilului de familia sa, prevenirea abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă asupra copilului și elaborarea documentaţiei necesară pentru acordarea serviciilor şi/sau beneficiilor, în condițiile legii;
- consilierea socială şi informarea famililor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- aplicarea măsurilor de prevenire și combatere a consumului de alcool și droguri, de prevenire și combatere a violenței în familie, precum și a comportamentului delincvent;
- vizitarea, periodică, la domiciliu, a familiilor şi copiilor care beneficiază de servicii şi beneficii şi urmărirea modului de utilizare a benficiilor, precum și familiile care au în îngrijire copii cu părinți plecați la muncă în străinătate;
- monitorizarea evoluţiei dezvoltării copilului şi a modului în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa și întocmirea fișelor/rapoartelor lunare conform legislației în vigoare;
- întocmirea documentelor în vederea sesizării Direcției Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în situația în care se constată că dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială a copilului este primejduită în familie în vederea luării măsurilor prevăzute de lege;
- identificarea şi evaluarea situaţiilor care impun acordarea de prestaţii financiare excepţionale ;
- în situația în care copilul este separat de unul dintre părinți, restabilirea şi menţinerea relaţiilor personale ale copilului cu celălalt părinte, oferirea de consiliere acordată atât copilului cât și părinților la solicitarea acestora și monitorizarea relaţiilor personale ale copilului cu celălalt părinte întocmind rapoarte de monitorizare;
- promovarea egalității de şanse şi de tratament între bărbaţi şi femei precum şi prevenirea oricăror forme de discriminare.
2. Pentru înregistrarea minorilor în registrul de stare civilă şi obţinerea certificatului de naştere, consilierii din cadrul Biroul Protecția Copilului asigură:
a) în situaţia copilului părăsit de mamă în maternitate, pentru care nu s-a stabilit numele şi prenumele și a cărui mamă nu a fost identificată:
- primirea și verificarea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
- întocmirea referatului privind stabilirea numelui şi prenumelui copilului abandonat în maternitate şi înaintarea acestuia primarului în vederea obţinerii dispoziţiei de stabilire a numelui şi prenumelui copilului;
- întocmirea declaraţiei de înregistrare a naşterii copilului la serviciul de stare civilă competent;
- transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
- primirea și verificarea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
- întocmirea declaraţiei în vederea înregistrării naşterii copilului la serviciului de stare civilă competent;
- transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
- întocmirea procesului verbal de constatare a părăsirii copilului;
- în situația în care este identificată mama, consilierea și sprijinirea acesteia în vederea realizării demersurilor legate de întocmirea actului de naștere;
- întocmirea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
- în situația în care identitatea mamei nu a fost stabilită, întocmirea referatului privind stabilirea numelui şi prenumelui copilului părăsit şi înaintarea acestuia primarului în vederea obţinerii dispoziţiei de stabilire a numelui şi prenumelui copilului;
- întocmirea declaraţiei de înregistrare a naşterii copilului la serviciul de stare civilă competent;
- transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
3. Pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, consilierii din cadrul Biroul Protecția Copilului asigură:
- identificarea cazurilor de violență în familie;
- culegerea informaților asupra acestora;
- întocmirea unei evidențe separate;
- asigurarea accesului la informații la cererea organelor judiciare și a părților sau reprezentanților acestora;
- informarea și sprijinirea lucrătorilor poliției în situațiile de violență în familie identificate;
- evaluarea gradului de risc, din perspectiva acordării serviciilor sociale;
- colaborarea cu instituții locale de protecție a copilului și raportarea cazurilor, în conformitate cu legislația în vigoare;
- elaborarea planului de intervenție;
- facilitarea și orientarea beneficiarilor, în funcţie de nevoi, spre alte servicii şi programe existente la nivelul comunităţii (fundații, asociații, adăposturi pentru victimele violenței, etc.).
4. Pentru copiii care sunt lipsiți de ingrijirea părinților pe perioada în care aceștia se află la muncă in străinătate, consilierii din cadrul Biroului Protecția Copilului asigură:
- consiliere pentru conştientizarea de către părinţi a riscurilor asumate prin plecarea lor la muncă în străinătate și informarea părinţilor cu privire la obligaţiile ce le revin în situaţia în care intenţionează să plece în străinătate;
- identificarea cazurilor de copii ai căror părinți se află la muncă în străinătate;
- reevaluarea situaţiei minorilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate la fiecare 3 luni;
- realizarea unor acţiuni de informare la nivelul comunitãţii în ceea ce priveşte posibilitãţile legale de care pot dispune pãrinţii care pleacã la muncã în strãinãtate, în vederea asigurãrii protecţiei fizice şi juridice a copiilor care urmeazã sã rãmânã în ţarã;
- consilierea şi informarea părinților precum și a persoanei desemnate care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului;
- monitorizarea situaţiei copiilor ai căror părinţi se află la muncă în străinătate;
5) Pentru acordarea alocației de tutelă în conformitate cu prevederile Ordinului nr.1733/2015 privind aprobarea procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament, consilierii diin cadrul Biroului Protecția Copilului asigură:
- efectuarea vizitelor periodice la domiciliul tutorelui în vederea monitorizării modului în care acesta se ocupă de creșterea și îngrijirea copiilor față de care s-a dispus măsura tutelei;
- menținerea legăturii cu unitățile de învățământ și medicii de familie în vederea monitorizării evoluției școlare și a stării de sănătate a copiilor;