Servicii și birouri

Serviciul Protecţia Copilului și a Familiei

Șef Serviciu: Voina Luminița - Maria

DATE CONTACT

Sibiu, str. Andrei Șaguna nr.21
0722-108662 și 0799-812574
Programul cu publicul:
 
 Luni-Joi între orele 08.00 – 15.00
 Vineri între orele 08.00 – 12.30.
 

Copiii sunt cea mai valoroasă resursă a lumii și cea mai mare speranță a ei pentru viitor. – John Fitzgerald Kennedy

Copiii merită să fie iubiți și să știe că sunt iubiți. Ei merită să fie prețuiți și să știe că sunt valoroși. – Dave Ramsey

 
Poate unul dintre cele mai profunde citate despre copii aparține marelui scriitor rus Dostoievski: Sufletul se reface în prezența copiilor. Prin puritatea lor, prin energia lor, pur și simplu noi, adulții, ne reîncărcăm cu optimism și energie în prezența lor. Devenim mai buni, mai toleranți, mai răbdători. Să nu uităm niciodată că nu doar cer lucruri de la noi, precum atenție, dar copiii ne și oferă mult înapoi. Ne oferă acea perspectivă inocentă, dar atât de adevărată asupra lumii și a vieții.
 
Conform prevederilor legale tuturor copiilor trebuie să li se asigure satisfacerea nevoilor de bază, nu numai pentru supravieţuire şi protecţie, ci şi pentru a-şi dezvolta personalitatea, talentele, abilităţile mentale şi fizice.
Ei au nevoie de tot ceea ce îi poate ajuta să crească şi să se dezvolte. De exemplu, au nevoie de prieteni şi de familie, de dragoste şi de distracţie, au nevoie de un mediu curat şi de locuri de joacă, de poveşti şi muzică, de şcoli şi biblioteci, precum şi de toate lucrurile care le stimulează mintea şi îi ajută să crească şi să se dezvolte de la an la an.
Toate lucrurile de care au nevoie copii pentru dezvoltare trebuie să corespundă fiecărui stadiu în parte. Dacă se sare o etapă, copilul va avea nevoie de ajutor special pentru a o compensa.
Prin urmare copiii au dreptul la dezvoltare, la educaţie, la îngrijiri medicale, la asistenţă socială şi la joacă. Părinţii, atât mama cât şi tatăl, sunt principalii responsabili pentru asigurarea dezvoltării copilului ținând seama de capacităţile în dezvoltare ale acestuia şi de drepturile sale. Statul trebuie să susțină părinţii în această sarcină prin furnizarea unor facilităţi precum şcoli, spitale, locuri de joacă, baze sportive, centre de zi s.a.m.d.
Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului introduce în România o nouă viziune asupra copilăriei. Aceasta refuză să-i vadă pe copii ca nişte mini-cetăţeni cu mini drepturi şi sublinează că drepturile copilului fac parte din categoria drepturilor omului.
Astfel, Legea nr.272/2004 accentuează responsabilităţile părinţilor în relaţia cu copilul, precum şi faptul că fiecare copil este important şi este o fiinţă capabilă. Această lege consideră că nu este suficient dacă se înregistrează rezultate medii bune sau o rată înaltă de progres general ci este foarte important să se identifice disparităţile, să se aibă în vedere acei copii care nu beneficiază de valul de progres, cei care rămân neglijaţi sau uitaţi din cauza genului, a originii sociale sau etnice sau, pur şi simplu pentru că sunt săraci, au dizabilităţi sau trăiesc în zone îndepărtate. Pe scurt ideea pe care legea o transmite tuturor celor care sunt responsabili cu promovarea drepturilor copilului în România este că fiecare copil contează şi toate autorităţile responsabile cu promovarea şi protecţia drepturilor copilului în România au datoria de a depune toate eforturile pentru a asigura că nici un copil nu este uitat sau ignorat. De asemenea, legea sublinează că părinţii sunt primii responsabili pentru creşterea, îngrijirea şi dezvoltarea copilului. Pentru îndeplinirea responsabilităţilor lor, părinţii au dreptul să primească sprijinul necesar din partea comunităţii şi a autorităţilor locale. Un serviciu important a nivel local este Direcția de Asistență Socială, care va lua toate măsurile necesare pentru depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinţii săi, precum şi pentru prevenirea comportamentelor abuzive ale părinţilor şi a violenţei în familie.
Prin serviciile pe care le furnizează, Serviciul Protecţia Copilului și a Familiei din cadrul Direcției de Asistență Socială Sibiu oferă servicii sociale cu caracter primar care au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate, de risc/vulnerabilitate care pot duce la marginalizare sau excluziune socială pentru familiile cu copii aflaţi în dificultate din municipiul Sibiu. De asemenea consilierii din cadrul serviciului implică familia în toate deciziile, acţiunile şi măsurile privitoare la copil şi sprijină îngrijirea, creşterea şi formarea, dezvoltarea şi educarea acestuia în cadrul familiei.
 
Serviciul Protecţia Copilului și a Familiei este coordonat de șeful de serviciu și are în subordine:
  • Compartimentul Violență Domestică
  • Compartimentul Observatorul Local al Copilului
  • Centrul de Asistență Medicală Comunitară
 
 
OBIECTIVE GENERALE
               
1. Prevenirea separării copilului de părinții săi.
2. Prevenirea abandonului școlar.
3. Prevenirea oricăror forme de abuz, neglijare și exploatare a copilului în familia naturală.
4. Prevenirea oricărei forme de violență.
5. Identificarea, interventia si monitorizarea copiilor care sunt lipsiti de ingrijirea parintilor pe perioada in care acestia se afla la munca in strainatate.
6. Înregistrarea în cadrul Observatorului Copilului a copiilor aflaţi în situaţie de risc de separare de familie
7. Identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității și acordarea asistenței medicale la domiciliu persoanelor aflate în situații de risc social;
 
OBIECTIVE SPECIFICE
 
1. Prevenirea separării copilului de părinții săi, a abandonului școlar, a oricăror forme de abuz, neglijare și exploatare a copilului în famila naturală:
 
- Identificarea cu prioritate a copiilor aflaţi în situaţie de risc din unitatea administrativ-teritorială și realizarea unei liste a resurselor existente la nivel local;
- Identificarea și evaluarea situațiilor care impun acordarea de servicii și beneficii;
- Monitorizarea și analizarea situației copiilor aflați în risc din municipiului Sibiu și a modului de respectare a drepturilor acestora;
- Asigurarea consilierii și informării familiilor cu copii în întreținere asupra drepturilor și obligațiilor acestora, asupra drepturilor copilului și asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- Sprijinirea înregistrării minorilor în registrul de stare civilă și obținerea certificatului de naștere;
- Urmărirea evoluţiei dezvoltării copilului şi a modului în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa;
- Acordarea sistematică a serviciilor şi prestaţiilor prevăzute de lege, cu accent deosebit pe informarea corespunzătoare a părinţilor, consilierea acestora, terapie sau mediere, acordate în baza unui plan de servicii;
- Sprijinirea accesului copilului şi a familiei sale și la alte servicii;
- Monitorizarea relaţiilor personale cu copilul în cazul în care unul dintre părinţi împiedică sau afectează în mod negativ legăturile personale ale copilului cu celălalt părinte, prin nerespectarea programului stabilit de instanţă sau convenit de părinţi;
- Monitorizarea modului în care tutorele se ocupă de creșterea și îngrijirea copiilor față de care s-a dispus măsura tutelei.
 
2. Prevenirea şi combaterea violenţei în familie:
 
- Identificarea cazurilor de violență în familie și culegerea informaților asupra acestora;
- Identificarea situațiilor de risc pentru părțile implicate în conflict și îndrumarea acestora spre servicii de specialitate;
- Evaluarea gradului de risc, din perspectiva acordării serviciilor sociale;
- Facilitarea și orientarea beneficiarilor, în funcţie de nevoi, spre alte servicii şi programe existente la nivelul comunităţii (fundații, asociații, adăposturi pentru victimele violenței, etc.).
- Informarea și sprijinirea lucrătorilor poliției în situațiile de violență în familie identificate.
- Realizarea intervenției de urgență în situații de violență domestică din perspectiva acordării serviciilor sociale prin intermediul echipei mobile.
 
3. Identificarea, interventia si monitorizarea copiilor care sunt lipsiti de îngrijirea părinților pe perioada în care aceștia se află la muncă în străinătate:
 
- Identificarea cazurilor de copii ai căror părinţi se află la muncă în străinătate și reevaluarea situaţiei acestora;
- Urmărirea menţinerii relaţiilor personale ale copiilor cu părinţii care sunt plecaţi la muncă în străinătate;
- Organizarea de programe de educaţie parentală destinate părintelui care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului după plecarea celuilalt părinte la muncă în străinătate, respectiv persoanelor desemnate a se ocupa de creşterea şi îngrijirea copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, precum şi a celor care au revenit în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an.

- Inițierea unor campanii de informare a părinţilor, în vederea:
  a) conştientizării de către părinţi a riscurilor asumate prin plecarea lor la muncă în străinătate;
  b) informării părinţilor cu privire la obligaţiile ce le revin în situaţia în care intenţionează să plece în străinătate.
  c) posibilităţilor legale de care pot dispune părinţii care pleacă la muncă în străinătate, în vederea asigurării protecţiei fizice şi juridice a copiilor care urmează să rămână în ţară.
 
4. Înregistrarea în cadrul Observatorului Copilului a copiilor aflaţi în situaţie de risc de separare de familie și anume:
 
- colectarea sistematică a datelor cantitative şi calitative cu privire la copiii aflaţi în situaţie de risc de separare de la nivelul municipiului Sibiu;
- gestionarea şi actualizarea evidenţei copiilor aflaţi în situaţii de risc, cu domiciliul sau reşedinţa în mun. Sibiu sau care locuiesc pe raza mun. Sibiu;
 
5. Identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității și acordarea asistenței medicale la domiciliu persoanelor aflate în situații de risc social;
 
- identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității;
- determinarea nevoilor medico – sociale ale populației cu risc și culegerea datelor despre starea de sănătate a familiilor din teritoriul unde asistentele medicale își desfășoară activitatea;
- desfășurarea de acțiuni destinate protejării sănătății;
- identificarea, urmărirea și supravegherea medicală a gravidelor cu risc medico – social
- efectuarea de vizite la domiciliul lăuzelor și recomandarea măsurilor necesare de protecție a sănătății mamei și nou-născutului;
- supravegherea în mod activ a stării de sănătate a sugarului și copilului mic;
- desfășurarea de acțiuni de mobilizare a populației pentru participarea la programele de vaccinări, controale medicale profilactice;
- promovarea sănătății reproducerii și planificarea familială;
- acordarea de asistență medicală la domiciliu persoanelor aflate în situații de risc social;
- mediatorul sanitar facilitează comunicarea între membrii comunității de romi și personalul medico – sanitar;
 

ATRIBUȚII

 
1) Pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului, consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei asigură:
 

  • aplicarea mãsurilor de asistenţã socialã pentru familie ca forme de sprijin destinate, în principal, menţinerii copilului în familie şi depãşirii unei situaţii de dificultate, reconcilierii vieţii de familie cu viaţa profesionalã, încurajãrii ocupãrii pe piaţa muncii;
  • suport acordat pentru asigurarea îngrijirii, creşterii, formãrii, dezvoltãrii şi educãrii copilului în cadrul familiei;
  • monitorizarea şi analizarea situaţiei copiilor din unitatea administrativ-teritorială precum și modul de respectare a drepturilor copiilor; centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante;
  • depistarea precoce a situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinți ; prevenirea comportamentelor abuzive ale părinților și a violenței în familie ;
  • realizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familia sa, prevenirea abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă asupra copilului;
  • identificarea şi evaluarea situaţiilor care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru prevenirea separării copilului de familia sa, prevenirea abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă asupra copilului și elaborarea documentaţiei necesară pentru acordarea serviciilor şi/sau beneficiilor, în condițiile legii;
  • consilierea socială şi informarea famililor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
  • aplicarea măsurilor de prevenire și combatere a consumului de alcool și droguri, de prevenire și combatere a violenței în familie, precum și a comportamentului delincvent;
  • vizitarea, periodică, la domiciliu, a familiilor şi copiilor care beneficiază de servicii şi beneficii şi urmărirea modului de utilizare a benficiilor, precum și familiile care au în îngrijire copii cu părinți plecați la muncă în străinătate;
  • monitorizarea evoluţiei dezvoltării copilului şi a modului în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa și întocmirea fișelor/rapoartelor conform legislației în vigoare;
  • întocmirea documentelor în vederea sesizării Direcției Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în situația în care se constată că dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială a copilului este primejduită în familie în vederea luării măsurilor prevăzute de lege;
  • identificarea şi evaluarea situaţiilor care impun acordarea de prestaţii financiare excepţionale ;
  • în situația în care copilul este separat de unul dintre părinți, restabilirea şi menţinerea relaţiilor personale ale copilului cu celălalt părinte, oferirea de consiliere acordată atât copilului cât și părinților la solicitarea acestora și monitorizarea relaţiilor personale ale copilului cu celălalt părinte întocmind rapoarte de monitorizare;
  • promovarea egalității de şanse şi de tratament între bărbaţi şi femei precum şi prevenirea oricăror forme de discriminare. 
 
2) Pentru înregistrarea minorilor în registrul de stare civilă şi obţinerea certificatului de naştere, consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei asigură:
 
a) în situaţia copilului părăsit de mamă în maternitate, pentru care nu s-a stabilit numele şi prenumele și a cărui mamă nu a fost identificată:
  •  primirea și verificarea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
  • întocmirea referatului privind stabilirea numelui şi prenumelui copilului abandonat în maternitate şi înaintarea acestuia primarului în vederea obţinerii dispoziţiei de stabilire a numelui şi prenumelui copilului;
  • întocmirea declaraţiei de înregistrare a naşterii copilului la serviciul de stare civilă competent;
  • transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
                                        
b) în situaţia copilului părăsit de mamă în maternitate, pentru care s-a stabilit numele şi prenumele și a cărui mamă a fost identificată:
  •   primirea și verificarea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
  • întocmirea declaraţiei în vederea înregistrării naşterii copilului la serviciului de stare civilă competent;
  • transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
 
c) în situaţia copilului găsit în familie sau într-un loc public precum și a celui părăsit în alte unităţi sanitare, a cărui naştere nu a fost înregistrată:
  •  întocmirea procesului verbal de constatare a părăsirii copilului;
  • în situația în care este identificată mama, consilierea și sprijinirea acesteia în vederea realizării demersurilor legate de întocmirea actului de naștere;
  • întocmirea dosarului cu documentaţia necesară în vederea înregistrării copilului;
  • în situația în care identitatea mamei nu a fost stabilită, întocmirea referatului privind stabilirea numelui şi prenumelui copilului părăsit şi înaintarea acestuia primarului în vederea obţinerii dispoziţiei de stabilire a numelui şi prenumelui copilului;
  • întocmirea declaraţiei de înregistrare a naşterii copilului la serviciul de stare civilă competent;
  • transmiterea actului de înregistrare a naşterii copilului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
 
3) Pentru copiii care sunt lipsiți de ingrijirea părinților pe perioada în care aceștia se află la muncă in străinătate, consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei asigură:
 
  • consiliere pentru conştientizarea de către părinţi a riscurilor asumate prin plecarea lor la muncă în străinătate și informarea părinţilor cu privire la obligaţiile ce le revin în situaţia în care intenţionează să plece în străinătate;
  • identificarea cazurilor de copii ai căror părinți se află la muncă în străinătate;
  • reevaluarea situaţiei minorilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate;
  • realizarea unor acţiuni de informare la nivelul comunitãţii în ceea ce priveşte posibilitãţile legale de care pot dispune pãrinţii care pleacã la muncã în strãinãtate, în vederea asigurãrii protecţiei fizice şi juridice a copiilor care urmeazã sã rãmânã în ţarã;
  • consilierea şi informarea părinților precum și a persoanei desemnate care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului;
  • monitorizarea situaţiei copiilor ai căror părinţi se află la muncă în străinătate;

4) Pentru acordarea alocației de tutelă în conformitate cu prevederile Ordinului nr.1733/2015 privind aprobarea procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament, consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei asigură:
 
  • efectuarea vizitelor periodice la domiciliul tutorelui în vederea monitorizării modului în care acesta se ocupă de creșterea și îngrijirea copiilor față de care s-a dispus măsura tutelei;
  • menținerea legăturii cu unitățile de învățământ și medicii de familie în vederea monitorizării evoluției școlare și a stării de sănătate a copiilor;
  • întocmirea trimestrială a rapoartelor de monitorizare privind modul în care tutorele își exercită drepturile și își îndeplinește obligațiile și se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului. 
 
5) Pentru acordarea unor subvenții din bugetul local în baza prevederilor Legii nr.34/1998 asociațiilor și fundațiilor române cu personalitate juridică, care înființează și administrează unități de asistență socială consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei asigură:
 
  • întocmirea raportului privind oportunitatea acordării subvenției unor asociații și fundații române cu personalitate juridică care acordă servicii de asistență socială în mun. Sibiu;
  • verificarea furnizării serviciilor de asistență socială și utilizarea subvenției acordată unor asociațiilor și fundațiilor române cu personalitate juridică care acordă servicii de asistență socială în mun. Sibiu;
  • întocmirea lunară a rapoartelor de verificare privind utilizarea subvenției cu propunerea de acordare/respingere/modificare a cuantumului subvenției acordate.

6) Pentru prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare, în conformitate cu prvederile Hotărârii nr.1103/10.12.2014 pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligaţiilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi profesioniştilor implicaţi în prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei:
 
  • efectuează demersurile necesare înregistrării naşterii copilului părăsit în unitatea sanitară.
  • sprijină şi acompaniază gravida în situaţie de risc social care nu are acte de identitate pe parcursul procesului de înregistrare a naşterii şi de obţinere a actului de identitate;
  • colaborează cu asistentul social din unitatea sanitară în care gravida urmează să nască, pe perioada internării acesteia;
  • informează gravida şi familia acesteia cu privire la drepturile şi obligaţiile ce le revin în ceea ce priveşte creşterea şi îngrijirea viitorului copil;
  • informează gravida şi familia acesteia cu privire la beneficiile de asistenţă socială şi serviciile disponibile pe plan local;
  • însoţeşte, la solicitarea acestuia, medicul de familie şi/sau asistentul medical comunitar la vizitele periodice efectuate conform prevederilor art. 46 alin. (6) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
  • la solicitarea asistentului social din unitatea sanitară - acordă sprijin pentru facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale părinţilor cu copilul care necesită spitalizare prelungită; - transmite telefonic în termen de 48 de ore de la primirea solicitării şi în termen de 72 de ore în scris informaţii cu privire la situaţia familială a gravidei/mamei/copilului care se află în situaţie de risc social, părăsit sau cu risc de abandon; - contactează în regim de urgenţă mama/familia acesteia şi o sprijinină în vederea externării copilului, a declarării naşterii copilului şi monitorizării evoluţiei acestuia;
  • sprijin în depunerea acţiunii de înregistrare tardivă a naşterii şi urmărirea eliberării actului de identitate pentru mamă şi, ulterior, înregistrarea naşterii copilului;
  • monitorizează situaţia mamelor care au fost înregistrate în situaţie de risc social în spital cel puţin un an de la externare, prin vizite semestriale la domiciliu şi întocmeşte rapoarte cu privire la modul de creştere şi îngrijire a copilului.
  • sesizează de urgenţă Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului dacă în urma vizitelor efectuate se constată că viaţa, integritatea corporală sau sănătatea copilului este pusă în pericol.
 
7) Pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei – Compartimentul Violență Domestică asigură:
 
  • identificarea cazurilor de violență în familie;
  • culegerea informaților asupra acestora;
  • întocmirea unei evidențe separate;
  • asigurarea accesului la informații la cererea organelor judiciare și a părților sau reprezentanților acestora;
  • informarea și sprijinirea lucrătorilor poliției în situațiile de violență în familie identificate;
  • evaluarea gradului de risc, din perspectiva acordării serviciilor sociale;
  • colaborarea cu instituții locale de protecție a copilului și raportarea cazurilor, în conformitate cu legislația în vigoare;
  • elaborarea planului de intervenție;
  • facilitarea și orientarea beneficiarilor, în funcţie de nevoi, spre alte servicii şi programe existente la nivelul comunităţii (fundații, asociații, adăposturi pentru victimele violenței, etc.). 
 
8) Pentru realizarea activităţilor desfăşurate cu mijloace informatice în vederea înregistrării în cadrul Observatorului Copilului a copiilor aflaţi în situaţie de risc de separare de familie consilierii din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei – Compartimentul Observatorul Copilului asigură:
 
  • colectarea sistematică a datele cantitative şi calitative cu privire la copiii aflaţi în situaţie de risc de separare de la nivelul municipiului Sibiu;
  • gestionarea și actualizarea evidenţei copiilor aflaţi în situaţii de risc, cu domiciliul sau reşedinţa în mun. Sibiu sau care locuiesc pe raza mun. Sibiu;
  • introducerea şi actualizarea datelor şi informaţiilor, precum şi, după caz, încărcarea documentelor în Observatorul Copilului;
  • monitorizează punerea în aplicare a planurilor de servicii pentru copiii aflaţi în situaţie de risc.
  • întocmirea situaţiilor şi rapoartelor care vor fi stocate în forma în care au fost realizate, fără a exista posibilitatea modificării lor ulterioare.
 
9) Pentru identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității și acordarea asistenței medicale persoanelor aflate în situații de risc social personalul (asistenti medicali comunitari/ mediatori sanitari) din cadrul Serviciului Protecția Copilului și a Familiei – Centrul de Asistență Medicală Comunitară asigură:
 
  • identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității și a nevoilor lor medico-sociale;
  • culegerea datelor despre starea de sănătate a familiilor;
  • desfășurarea de acțiuni destinate protejării sănătății;
  • identificarea, urmărirea și supravegherea medicală a gravidelor cu risc medico – social în colaborare cu medicul de familie și cu asistenta din cadrul cabinetului medical individual, pentru asigurarea în familie a condițiilor favorabile dezvoltării nou-născutului;
  • efectuarea vizitelor la domiciliul lăuzelor și recomandarea măsurilor necesare de protecție a sănătății mamei și nou-născutului;
  • în cazul unei probleme sociale, luarea legăturii cu structuri din cadrul instituției, cu mediatorul sanitar din comunitățile de romi pentru prevenirea abandonului;
  • supraveghearea în mod activ a stării de sănătate a sugarului și copilului mic;
  • promovarea necesității alăptării nou-născutului și sugarului, precum și practicile corecte de nutriție;
  • desfășurarea de acțiuni de mobilizare a populației pentru participarea la programele de vaccinări, controale medicale profilactice;
  • promovarea sănătății reproducerii și planificarea familială;
  • acordarea de asistență medicală la domiciliu persoanelor aflate în situații de risc social;
  • participarea la aplicarea măsurilor de prevenire și combatere e eventualelor focare de infecție;
  • informarea medicului de familie cu privire la cazurile suspecte de boli transmisibile, constatate cu ocazia activităților în teren;
  • supravegherea în mod activ a copiilor din evidență cu TBC, HIV, prematuri, anemici;
  • facilitarea comunicării între membrii comunității de romi și personalul medico – sanitar;
  • cartografiarea gravidelor și lăuzelor în situații de risc social;
  • explicarea noțiunilor de bază ale planificării familiale;
  • promovarea alimentației sănătoase, în special la copii din familiile cu risc social;
  • sprijinirea personalului medical în urmărirea și înregistrarea efectuării imunizărilor la minorii din comunitățile de romi;
  • explicarea avantajelor igienei personale, a igienei locuinței și spațiilor comune;
  • participarea la depistarea activă a cazurilor de TBC și a altor boli transmisibile;
  • semnalarea cadrelor medicale cu privire la apariția problemelor deosebite din cadrul comunității de rromi: focarele de boli transmisibile, parazitoze, intoxicații, probleme de igienă;
  • colaborarea cu serviciile din cadrul DAS pentru identificarea persoanelor în situații de vulnerabilitate socială;
  • elaborarea semestrială a unui raport privind serviciile și activitățile de asistență medicală comunitară derulatepe care îl prezintă Consiliului Local, precum și Direcției de Sănătate Publică Sibiu.

BENEFICIARI

  • Minorii aflați în risc social cu familia acestora care locuiesc pe raza mun. Sibiu.
  • Minorii care beneficiază de o măsură de protecție – tutelă.
  • Minorii care au părinții plecați la muncă în străinătate și persoanele care se ocupă de creșterea și îngrijirea acestora.
  • Persoane victime ale violenței domestice.
  • Persoane cu risc medico-social.

LEGISLAȚIE

Legislație specifică Serviciului Protecția Copilului și a Familiei
 
Legea nr. 272/2004
privind protectia si promovarea drepturilor copilului;
 
Legea nr. 156/2023
privind organizarea activității de prevenire a separării copilului de familie;
 
Hotărârea de Guvern nr.691/2015
privind aprobarea Procedurii de monitoriozare a modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinți plecați la muncă în străinătate și a serviciilor de care aceștia pot beneficia, precum și pentru aporobarea metodologiei de lucru privind colaborarea dintre direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului și serviciile publice de asistență socială și a modelului standard al documentelor elaborate de către acestea;
 
Hotărârea de Guvern nr.1103/2014
pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligațiilor ce revin autorităților administrației publice locale, instituțiilor și profesionioștilor implicați în prevenirea și intervenția în prevenirea și intervenția în cazurile de copii aflați în situație de risc de părăsire sau părăsiți în unitățile sanitare;
 
Ordinul nr.1733/2015
privind aptobarea procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament și tutelă;
 
Hotărârea nr. 49/ 2011
pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea si interventia in echipa multidisciplinara si in retea in situatiile de violenta asupra copilului si de violenta in familie si a Metodologiei de interventie multidisciplinara si interinstitutionala privind copiii exploatati si aflati in situatii de risc de exploatare prin munca, copiii victime ale traficului de persoane, precum si copiii romani migranti victime ale altor forme de violenta pe teritoriul altor state;
 
Ordinul nr. 286 /2006
pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea Planului de servicii si a Normelor metodologice privind intocmirea Planului individualizat de protectie;
 
Ordinul nr. 288 / 2006
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul protectiei drepturilor copilului,
 
Legea nr. 217 din 22 mai 2003
pentru prevenirea si combaterea violenței in familie;
 
Ordinul nr. 383 / 2004
privind aprobarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale din domeniul protecției victimelor violenței în familie;
 
Legea nr. 143 / 2000
privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri;
 
Legea nr. 381 / 2004
privind unele măsuri financiare în domeniul prevenirii și combaterii traficului și consumului ilicit de droguri;
 
Ordinul nr.2525 / 2018
privind aprobarea procedurii pentru intervenția de urgență în cazurile de violență domestică;

  • Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr.146 si Ministerului Muncii si Justitiei Sociale nr.2578/2018 privind modalitatea de gestionare a cazurilor de violentă domestică de către polițiști;
  • Ordinul Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei nr. 385/304/1018 din 21 iulie 2004 privind aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie. 
Hotărârea nr. 56 din 29 ianuarie 2009
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale

SERVICII OFERITE

1. Identificarea și evaluarea situaţiilor care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru prevenirea separării copilului de familia sa, prevenirea abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă asupra copilului.
 
2. Sprjinirea beneficiarului în elaborarea documentaţiei necesară pentru acordarea serviciilor şi/sau beneficiilor, în condițiile legii.
 
3. Consiliere socială şi informarea famililor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local.
 
4. Consilierea şi informarea părinților precum și a persoanei desemnate care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului.
 
5. Oferirea de consiliere acordată atât copilului cât și părinților la solicitarea acestora și monitorizarea relaţiilor personale ale copilului cu celălalt părinte.
 
6. Acordarea de consiliere suportivă atât copiilor aflați în situație de risc cât și familiei acestora.
 
7. Organizarea de sesiuni de educație parentală adresată persoanelor care se ocupă de creșterea și îngrijirea copiilor pe perioada în care părinții acestora sunt plecați la muncă în străinătate.
 
8. Facilitarea și orientarea beneficiarilor, în funcţie de nevoi, spre alte servicii şi programe existente la nivelul comunităţii (fundații, asociații, adăposturi pentru victimele violenței, etc.).
 
9. Identificarea familiilor cu risc medico – social din cadrul comunității și acordarea asistenței medicale la domiciliu persoanelor aflate în situații de risc social;



UNDE SE AFLĂ
Sibiu, Bulevardul Victoriei 1-3, judeţul Sibiu
Programul cu publicul:
Luni – Joi - orele 8:00-15:00
Vineri – orele 8:00-12:00
© 2022-2025 DIRECȚIA DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ SIBIU, Toate drepturile rezervate