Servicii și birouri

Compartiment Ajutor de Incluziune

Persoană contact - MARIA-MIHAELA RUSU

DATE CONTACT

Sibiu, Bdul. Victoriei, nr.1-3, Camera S 2
0269-208932, 0739-016037
Programul de lucru:
luni - joi între orele 7:30 – 16:00;
vineri între orele 7:30 – 13:30.
 
Telefon contact ghișeu public: 0269-208926:

Program de lucru cu publicul:
  Luni - joi între orele 8:00 – 15:00
  vineri între orele 8:00 – 12:00.
SCOP
Compartimentul Ajutor de Incluziune din cadrul Serviciului Asistență Socială are ca scop asigurarea aplicării politicilor sociale în domeniul protecției familiei, persoanelor vârstnice, precum și a altor persoane, grupuri sau comunități aflate în nevoie.
Scopul principal al activităţii personalului Compartimentului Ajutor de Incluziune este acela de a asista persoanele aflate în dificultate, implicându-se în identificarea, înţelegerea, evaluarea corectă şi soluţionarea nevoilor sociale.
 
OBIECTIV
  • Stabilirea dreptului la beneficii de asistență socială persoanelor aflate în dificultate din punct de vedere social, economic și medical, inclusiv persoanelor fără adăpost;
  • Să asigure prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare sau permanente ale situaţiilor de risc din domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, persoanelor fără venituri sau cu venituri reduse, precum şi a oricăror persoane aflate în nevoie ce pot genera marginalizarea sau excluderea socială.
 

ATRIBUȚII

Compartimentul Ajutor de Incluziune are atribuţii privind administrarea şi acordarea beneficiilor de asistenţă socială în vederea asigurării aplicării politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi altor persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie social.
 
COMPARTIMENTUL AJUTOR DE INCLUZIUNE are următoarele atribuții specifice:
1. Întocmește documentația necesară în vederea acreditării/reacreditării de servicii sociale; urmărește modificările intervenite și notifică Ministerul Muncii și Solidarității Sociale cu privire la acestea (expirare licență, modificare capacitate, modificare adresă etc);
2. Întocmește documentația necesară în vederea autorizării direcției ca furnizor de formare profesională a asistențiilor personali;
3. Întocmelte nota de informare, raportul și proiectul de hotărâre în vederea adoptării de către consiliul local a hotărârii privind aprobarea liniilor prioritarepentru subvenționarea de la bugetul local a asociațiilor, fundațiilor și cultelor religioase în baza Legii nr.34/1998;
4. Preia de la registratura Consiliului Local al Municipiului Sibiu toate documentațiile pentru acordarea subvenției asociatiilor, fundatiilor si cultelor religioase în baza Legii nr.34/1998;
5. Verifică în teren și întocmește raportul privind oportunitatea acordării subvenției pentru fiecare solicitare în parte;
6. Intocmește documentația si organizează ședința în vederea aprobării acordării de subvenții asociațiilor, fundațiilor și cultelor religioase conform Legii nr.34/1998;
7. Întocmește și transmite serviciilor din subordinea DAS lista asociațiilor, fundațiilor și cultelor religioase selecționate precum și nivelul subvențiilor propuse a fi acordate; întocmește și răspunde de evidența documentelor emise și primite de comisie; întocmește orice alt document solicitat de președintele comisiei;
8. Întocmește convențiile provizorii și definitive pentru acordare de servicii de asistență socială încheiate între Consiliul Local al municipiului Sibiu prin DAS și asociațiile, fundațiile și cultele religioase selectate;
9. Întocmește nota de informare, raportul și proiectul de hotărâre în vederea doptării de către consiliul local a hotărârii privind aprobarea subvențiilor și nivelul acestora;
10. Asigură publicarea în Monitorul Oficial, partea a VI-a a listei asociațiilor, fundațiilor și cultelor religioase cărora li s-a aprobat subvenție de la bugetul local;
11. Informează și consiliază potențialii beneficiari cu privire la condițiile de acordare a venitului minim de incluziune, modalitatea de completare a formularului de cerere, documentele doveditoare necesare, obligații ce le revin conform legii;
12. Preia, verifică şi înregistrează cererile şi documentele justificative de acordare a venitului minim de incluziune;
13. Primește, introduce în aplicația informatică și soluționează cererile de acordare a venitului minim de incluziune, în termen legal;
14. Întocmește fișa de verificare în teren pentru solicitanții venitului minim de incluziune;
15. Întocmeşte planul de intervenție- plan elaborat pe baza evaluăriinevoilor/riscurilor/situațiilor de dificultate identificate ca urmare a verificărilor administrative si a verificărilor în teren ori evaluării, în scopul stabilirii măsurilor de asistență social pentru prevenirea sau combaterea riscului de excluziune socială;
16. Stabilește dreptul și cuantumul venitului minim de incluziune;
17. Modifică cuantumul, suspendă şi încetează dreptul la venitul minim de incluziune;
18. Comunică familiilor/persoanelor singure dispoziţia primarului de stabilire/respingere/modificare cuantum/suspendare/încetare a dreptului la venit minim de incluziune;
19. Efectuează periodic noi verificări în teren în vederea respectării condiţiilor care au stat la baza acordării venitului minim de incluziune;
20. Întocmește și transmite către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, în termen legal, lista persoanelor apte de muncă beneficiare de venit minim de incluziune în vederea înregistrării acestora;
21. Întocmește și trasmite către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială raportul de monitorizare a aplicării programului anual de acțiune comunitară pentru beneficiarii de venit minim de incluziune,
22. Eliberează adeverințe beneficiarilor de venit minim de incluziune;
23. Primește şi soluţionează cererile pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă familiilor şi persoanelor singure care se află în situaţii de necesitate datorate calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi altor situaţii deosebite stabilite de lege;
24. Primește şi soluţionează cererile pentru acordarea de ajutoare de înmormântare, persoanelor din familiile beneficiare de venit minim de incluziune-componenta ajutor de incluziune;
25. Primește şi soluţionează cererile de acordare, gratuit sau contra cost, a mesei la Cantina Municipiului Sibiu;
26. Întocmește, pentru fiecare caz în parte, ancheta socială şi referatul privind propunerea de acordare sau, după caz, neacordare a serviciilor de asistenţă socială prestate de Cantina Municipiului Sibiu;
27. Preia, verifică și înregistrează cererile şi declaraţiile pe propria răspundere pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situaţii de risc de deprivare materială şi/sau risc de sărăcie extremă (tichete sociale pe suport electronic pentru alimente si mese calde);
28. Întocmeşte situaţia centralizatoare a familiilor și persoanelor fără adăpost care îndeplinesc condiţiile de acordare a sprijinului;
29. Preia, verifică şi înregistrează cererile şi documentele justificative de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie;
30. Întocmește documentația în vederea emiterii dispoziției primarului privind acordarea/ respingerea/ modificarea cuantumului/ încetarea dreptului la ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie;
31. Întocmește documentația în vederea emiterii dispoziției primarului privind recuperarea sumelor încasate necuvenit cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie;
32. Comunică familiilor/persoanelor singure dispoziţia primarului de stabilire/respingere/modificare cuantum/suspendare/încetare a dreptului la ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie;
33. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea situaţiei ce rezultă din datele înscrise în declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia pentru beneficiarii de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie;
34. Întocmește, lunar, situatii și rapoarte statistice privind titularii de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie, care utilizează pentru încălzirea locuinţei gaze naturale, energie termică, energie electrică și combustibili solizi și lichizi;
35. Transmite, la termen, către furnizori și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspectie Socială a Judeţului Sibiu situaţiile centralizatoare privind titularii şi sumele cuvenite cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei și supliment pentru energie;
36. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea veridicităţii declaraţiilor de venit şi a celor  referitoare la bunurile familiei, în cazul elevilor care solicită sprijin financiar, în cadrul programului naţional de protecţie socială ”Bani de liceu”;
37. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea veridicităţii declaraţiilor de venit şi a celor referitoare la bunurile familiei, în cazul elevilor care solicită ajutor financiar în vederea achiziţionării de calculatoare;
38. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea condițiilor de acordare a burselor sociale pentru elevii care provin din familiile monoparentale;
39. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea condițiilor de acordare a burselor sociale pentru studenți;
40. Întocmește anchete sociale sociale pentru angajarea în întreprinderele sociale a persoanelor vulnerabile;
41. Asigură informarea și consilierea beneficiarilor, precum și informarea populației privind drepturile sociale cu privire la venitul minim de incluziune, cantina socială, ajutorul pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie, programe educaționale de protecție socială, urmărirea îndeplinirii condițiilor legale  de către titularii și beneficiarii beneficiilor stabilite în cadrul compartimentului, comunicarea către beneficiari a dispozițiilor cu privire la drepturile și facilitățile la care sunt îndreptățiți (venit minim de incluziune, cantina socială, măsuri de protecție pe perioada sezonului rece, programe educationale de protecție socială);
42. Gestionează baza de date privind beneficiarii de venit minim de incluziune prin completarea bazei de date cu cazuri noi și prin actualizarea periodică a bazei de date;
43. Gestionează baza de date privind beneficiarii de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie prin completarea bazei de date cu cazuri noi și prin actualizarea, atunci când e cazul, a bazei de date existente;
44. Asigură implementarea (identificarea spaţiului, programare distribuirea alimentelor către beneficiarii) și organizarea programelor sociale (POAD, etc.) inclusiv distribuirea alimentelor persoanelor defavorizate din municipiul Sibiu;
45. Colaborează cu Agenția Judeteană de Plăți și Inspecție Socială Sibiu, furnizorii de gaze naturale, energie electrică și energie termică, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, alte autorităţi ale administraţiei publice locale și de stat, precum şi furnizorii publici şi privaţi de servicii sociale.

BENEFICII

BENEFICII ACORDATE PRIN BIROUL VENIT MINIM GARANTAT

1. Venit minim de incluziune – componenta ajutor de incluziune
2. Ajutor pentru incălzirea locuinței și suplimentul pentru energie
3. Ajutor de urgență
4. Ajutor deces
5. Anchete sociale în vederea acordării sprijinului financiar ”Bani de liceu”
6. Anchete sociale în vederea acordării sprijinului financiar ”Euro 200” pentru achiziționarea de calculatoare
7. Anchete sociale pentru angajare in intreprinderi sociale a persoanelor vulnerabile
8. Întocmit documentația pentru acordarea mesei la Cantina Municipiului Sibiu
9. Subvenții acordate asociațiilor, fundațiilor și cultelor religioase
 

BENEFICIARI

BENEFICIARII VENITULUI MINIM DE INCLUZIUNE – COMPONENTA AJUTOR DE INCLUZIUNE
 
1. Persoanele singure și familiile aflate în situație de dificultate, care îndeplinesc condițiile de acordare potrivit legii și au domiciliul/reședința pe raza municipiului Sibiu.
 
Care sunt condițiile de acordare VMI?
Pentru a beneficia de venit minim de incluziune persoanele interesate trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale:

  • Să nu dispună de venituri suficiente pentru a-și asigura un nivel minim de trai.
  • Pentru persoanele singure/familiile în vârstă de până la 65 de ani care obțin un venit net ajustat mai mic sau egal cu nivelul maxim stabilit prin lege, respectiv 346 lei.
  • Pentru persoanele singure în vârstă de cel puțin 65 de ani care obțin un venit net ajustat mai mic sau egal cu nivelul maxim stabilit prin lege, respectiv 504 lei.
  • Să realizeze venituri nete lunare ajustate de până la 880 lei, pentru acordarea ajutorului pentru familia cu copii.
  • Să completeze cererea de acordare a venitului minim de incluziune și să furnizeze documentele justificative.
  • Cererea va fi analizată de către reprezentanții DAS Sibiu pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare a VMI. Se va realiza verificarea documentelor depuse și în funcție de situație se realizează fișa de verificare în teren, la domiciliul/reședința/locuința declarată.
  • Să se aprobe acordarea VMI prin dispoziția primarului.
 
3. Persoanele vârstnice, cu vârsta egalã sau mai mare de 100 de ani, aflate în situatie deosebitã, cu domiciliul în Municipiul Sibiu/ veteranii de razboi si vãduvele de rãzboi
4. Persoanele singure/familii cu risc de marginalizare socialã sau în situatie de marginalizare socialã, cu un venit net lunar pe membru de familie, respectiv persoanã singurã, în sumã de pânã la 800 lei.
5.Persoanele care s-au ocupat de înmormântarea persoanei singure/persoanei din familia beneficiară de venit minim de incluziune-componenta ajutor de incluziune.
6. Familiile al căror venit brut lunar pe membru de familie, realizat în ultimele 3 luni anterioare depunerii dosarului, este de maximum 500 de lei, pentru elevii care sunt eligibili pentru acordarea sprijinului financiar acordat prin programul „Bani de liceu” .
7. Elevii/studenții învătământului de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 250 lei pe membru de familie, conform HG nr. 297/03.05.2018 pentru modificarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea achiziţionării calculatoarelor, aprobată prin HG nr. 1294/2004- Programul „EURO 200".
8. Grupurile vulnerabile- persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai, în conformitate cu prevederile art. 6 lit. p) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011.
9. Categorii de persoane care pot beneficia de serviciile cantinelor de ajutor social:
a) copiii in varsta de pana la 18 ani, aflati in intretinerea acelor familii al caror venit net mediu lunar pe o persoana in intretinere este sub nivelul venitului net lunar, pentru o persoana singura, luat in calcul la stabilirea ajutorului social;
b) tinerii care urmeaza cursuri de zi la institutiile de invatamant ce functioneaza in conditiile legii, pana la terminarea acestora, dar fara a depasi varsta de 25 de ani, respectiv 26 de ani in cazul celor care urmeaza studii superioare cu o durata mai mare de 5 ani, care se afla in situatia prevazuta la lit. a);
c) persoanele care beneficiaza de ajutor social sau de alte ajutoare banesti acordate in conditiile legii si al caror venit este de pana la nivelul venitului net lunar pentru o persoana singura, luat in calcul la stabilirea ajutorului social;
d) pensionarii;
e) persoanele care au implinit varsta de pensionare, aflate într-una dintre urmatoarele situatii: sunt izolate social, nu au sustinatori legali, sunt lipsite de venituri;
f) invalizii si bolnavii cronici;
g) orice persoana care, temporar, nu realizeaza venituri.

10.Beneficiarii campaniei Programul Operațional pentru Ajutorarea Persoanelor Defavorizate POAD, conform OUG nr. 84/2020 privind implementarea Programului Operațional pentru Ajutorarea Persoanelor Defavorizate:
a) familiile şi persoanele singure cărora le este stabilit, prin dispoziţie scrisă a primarului, dreptul la un venit minim de incluziune acordat în baza Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare;
b) persoanele/familiile aflate temporar în situaţii critice de viaţă, respectiv victime ale calamităţilor, persoane dependente, definite conform prezentei ordonanţe de urgenţă, şi în alte situaţii asemănătoare stabilite prin anchetele sociale şi care se află în situaţii deosebite de vulnerabilitate, precum şi persoanele care locuiesc în aşezările informale.

LEGISLAȚIE

LEGISLAȚIE SPECIFICĂ COMPARTIMENTULUI AJUTOR DE INCLUZIUNE
 
1. LEGE nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare
2. H.G nr. 1154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare
3. LEGE nr. 226 din 16 septembrie 2021privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie
4. H.G. nr.1073/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie
5. LEGE nr. 292/2011 a asistenţei sociale, cu modificările și completările ulterioare
6. LEGE nr.208/1997 privind cantinele de ajutor social
7. H.G. nr.1488/2004 privind aprobarea criteriilor și a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului național de protecție socială „Bani de liceu“
8. HOTĂRÂRE nr. 712 din 5 septembrie 2018 pentru modificarea art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor și a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului național de protecție socială „Bani de liceu“
9. LEGE nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare
10. H.G. nr. 1.294/2004 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare
11. Legea nr. 219/2015 privind economia socială.
12. H.G. nr.585/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 219/2015 privind economia socială
13. Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate POAD, cu modificările și completările ulterioare
14. H.C.L nr. 74/2024 privind aprobarea listei situațiilor deosebite pentru care se acordă ajutoarele de urgență și ajutoarele comunitare din bugetul local al municipiului Sibiu și a metodologiei de acordare a ajutoarelor de urgență
15. Legea nr.34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţa social
16. H.G. nr.1.153/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă social



UNDE SE AFLĂ
Sibiu, Bulevardul Victoriei 1-3, judeţul Sibiu
Programul cu publicul:
Luni – Joi - orele 8:00-15:00
Vineri – orele 8:00-12:00
© 2022-2025 DIRECȚIA DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ SIBIU, Toate drepturile rezervate