ATRIBUȚII
Biroul Venit Minim Garantat are atribuţii privind administrarea şi acordarea beneficiilor de asistenţă socială în vederea asigurării aplicării politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi altor persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie social.
BIROUL VENIT MINIM GARANTAT are următoarele atribuții specifice:
1. Desfășoară activitatea de implementare a strategiilor, proiectelor și programelor în domeniul asistenței sociale (beneficii și servicii sociale) și relația ci ONG-urile;
2. Elaborează strategia locală de dezvoltare a serviciilor sociale, pe termen mediu şi lung, precum și planul anual de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului local şi răspunde de aplicarea acestora;
3. Propune încheierea, în condiţiile legii, de contracte de parteneriat public public şi public-privat pentru susţinerea dezvoltării serviciilor sociale;
4. Participă la elaborarea şi implementarea proiectelor cu finanţare naţională şi internaţională în domeniul beneficiilor și serviciilor sociale;
5. Colaborează permanent cu organizaţiile societăţii civile care reprezintă interesele diferitelor categorii de beneficiari;
6. Intocmeste documentatia si organizeaza sedinta in vederea aprobarii acordarii de subventii asociatiilor, fundatiilor si cultelor religioase conform Legii nr.34/1998
7. Preia, verifică şi înregistrează cererile şi documentele justificative de acordare a ajutorului social;
8. Primește şi soluţionează cererile de acordare a ajutorului social, în termen legal;
9. Stabilește dreptul și cuantumul ajutorului social;
10. Modifică cuantumul ajutorului social, suspendă şi încetează dreptul la ajutorul social;
11. Efectuează periodic noi anchete sociale în vederea respectării condiţiilor care au stat la baza acordării ajutorului social;
12. Acordă ajutoare pentru încălzirea locuinţei cu lemne pe perioada legală, familiilor sau persoanelor singure beneficiare de ajutor social;
13. Transmite în termen legal situaţiile statistice privind venitul minim garantat la Agentia Judeteană de Plăți si Inspecție Socială Sibiu;
14. Primește şi soluţionează cererile pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă persoanelor vârstnice, cu vârsta egalã sau mai mare de 100 de ani, aflate în situatie deosebitã, cu domiciliul în Municipiul Sibiu/ veteranilor de razboi si vãduvelor de rãzboi/ persoanelor singure/familii cu risc de marginalizare socialã sau în situatie de marginalizare socialã, cu un venit net lunar pe membru de familie, respectiv persoanã singurã, în sumã de pânã la 530 lei.
15. Primește şi soluţionează cererile pentru acordarea de ajutoare de înmormântare, persoanelor din familiile beneficiare de ajutor social;
16. Primește şi soluţionează cererile de acordare, gratuit sau contra cost, a mesei la Cantina Municipiului Sibiu;
17. Întocmește, pentru fiecare caz în parte, ancheta socială şi referatul privind propunerea de acordare sau, după caz, neacordare a serviciilor de asistenţă socială prestate de Cantina Municipiului Sibiu;
18. Preia, verifică şi înregistrează cererile şi documentele justificative de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinței;
19. Întocmește documentația în vederea emiterii dispoziției primarului privind modificarea / încetarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și recuperarea sumelor încasate necuvenit cu acest titlu;
20. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea situaţiei ce rezultă din datele înscrise în declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia.
21. Întocmește, lunar, rapoartele statistice privind titularii de ajutor pentru încălzirea locuinței care utilizează pentru încălzirea locuinţei gaze naturale, energie termică, energie electrică și combustibili solizi și lichizi;
22. Transmite, la termen, către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspectie Socială a Judeţului Sibiu situaţiile centralizatoare privind titularii şi sumele cuvenite cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale, energie termică, energie elecrică și combustibili solizi și lichizi.
23. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea veridicităţii declaraţiilor de venit şi a celor referitoare la bunurile familiei, în cazul elevilor care solicită sprijin financiar, în cadrul programului naţional de protecţie socială ”Bani de liceu”;
24. Întocmește anchetele sociale pentru verificarea veridicităţii declaraţiilor de venit şi a celor referitoare la bunurile familiei, în cazul elevilor care solicită ajutor financiar în vederea achiziţionării de calculatoare;
25. Întocmește anchetele sociale pentru încadrarea persoanelor într-un grup vulnerabil pentru angajarea în întreprinderi sociale;
26. Asigură informarea și consilierea beneficiarilor, precum și informarea populației privind drepturile sociale cu privire la venitul minim garantat, cantina socială, ajutorul pentru încălzirea locuinței, programe educaționale de protecție socială, urmărirea îndeplinirii condițiilor legale de către titularii și beneficiarii beneficiilor stabilite în cadrul biroului, comunicarea către beneficiari a dispozițiilor cu privire la drepturile și facilitățile la care sunt îndreptățiți (venit minim garantat, cantina socială, măsuri de protecție pe perioada sezonului rece, programe educationale de protecție socială);
27. Gestionează baza de date privind beneficiarii de venit minim garantat prin completarea bazei de date cu cazuri noi și prin actualizarea periodică a bazei de date existente
28. Gestionează baza de date privind beneficiarii de ajutor pentru încălzirea locuinței prin completarea bazei de date cu cazuri noi și prin actualizarea, atunci când e cazul, a bazei de date existente;
29. Asigură implementarea (identificarea spaţiului, programare distribuirea alimentelor către beneficiarii) și organizarea programelor sociale (POAD, etc.) inclusiv distribuirii alimentelor persoanelor defavorizate din municipiul Sibiu;
30. Coordonează activitatea de arhivare la nivelul institutiei.
31. Colaborează cu Agenția Judeteană de Plăți și Inspecție Socială Sibiu, cu Comisia pentru Protecţia Copilului din subordinea Consiliului Judeţean Sibiu, alte autorităţi ale administraţiei publice de stat, precum şi furnizorii publici şi privaţi de servicii sociale.