ATRIBUȚII
SERVICIUL DE ASISTENȚĂ PENTRU PERSOANE CU DIZABILITĂȚI are următoarele atribuții specifice:
1. Efectuează anchetele sociale pentru verificarea îndeplinirii de către solicitant a condiţiilor legale privind încadrarea în funcţia de asistent personal;
2. Efectuează verificarea periodică a activităţii asistentului personal, la domiciliul persoanei cu handicap grav, întocmește referatul constatator în urma verificărilor şi propune după caz, menţinerea, suspendarea sau încetarea contractului de muncă;
3. Efectuează anchetele sociale privind verificarea condiţiilor legale de acordare a indemnizaţiei lunare cuvenită părinţilor, sau după caz, reprezentanţilor legali ai copilului cu handicap grav, persoanei sau familiei care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulţilor cu handicap grav ori reprezentanţilor legali ai acestora, care optează pentru acest drept;
4. Întocmește referatele de acordare, prelungire sau încetare a dreptului la indemnizaţia lunară;
5. Efectuează anchetele sociale privind verificarea condiţiilor legale de acordare a gratuităţii transportului urban cu mijloacele de transport în comun, pentru persoanele cu handicap accentuat, persoanele cu handicap grav, asistenţii personali sau însoţitorii acestora;
6. Întocmește referatele pentru emiterea dispoziţiei primarului privind acordarea / încetarea gratuităţii transportului urban cu mijloacele de transport în comun, pentru persoanele cu handicap accentuat, persoanele cu handicap grav, asistenţii personali sau însoţitorii acestora;
7. Efectuează anchetele sociale privind scutirea de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale (rovinieta) pentru însoţitorii persoanelor cu handicap;
8. Efectuează anchetele sociale privind stabilirea statutului şi a contextului social în care trăieşte adultul care solicită evaluarea/reevaluarea complexă în vederea încadrării într-un grad de handicap;
9. Efectuează anchetele sociale pentru persoanele cu handicap care solicită admiterea în centre publice rezidenţiale sau de zi pentru persoanele cu handicap;
10. Eliberează dovada prin care atestă că persoanei cu handicap nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate;
11. Efectuează anchetele sociale pe baza investigaţiilor pe teren, urmare a solicitării Biroului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul Casei Judeţene de Pensii Sibiu pentru pensionarii de invaliditate;
12. Efectuează evaluarea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES în vederea încadrării în grad de handicap şi/sau orientaţi şcolar/profesional și întocmește Factorii de Mediu, anexă la ancheta socială;
13. Monitorizează planul de abilitare-reabilitare, anexă la certificatul de încadrare al copilului în grad de handicap, pentru copiii din familie și întocmește braportul de monitorizare pe care îl înaintează D.G.A.S.P.C. Sibiu și părinților sau reprezentanților legali ai copilului cu dizabilități;
14. Încheie contractul cu familia copilului cu dizabilități şi monitorizează planul de abilitare-reabilitare;
15. Realizează anchetele sociale pentru persoanele instutuţionalizate şi identifică aparţinătorii legali ai acestora;
16. Asigură efectuarea, o dată la doi ani, a instruirii asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav;
Serviciul de Asistență pentru Persoane cu Dizabilități asigură aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare în ceea ce priveşte protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, precum şi a oricăror persoane aflate în situaţie de risc social.
În vederea îndeplinirii sarcinilor colaborează cu celelalte compartimente ce oferă servicii de asistenţă socială din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Sibiu, cu serviciile de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Sibiu precum şi cu instituţii de stat, organizaţii neguvernamentale care au ca activitate protecția persoanelor cu dizabilități.
COMPARTIMENTUL MONITORIZARE PERSOANE ADULTE CU HANDICAP are următoarele atribuții specifice:
1. Monitorizarea situației persoanelor cu dizabilități de pe raza municipiului Sibiu, prin centralizarea și sintetizarea datelor relevante;
2. Instrumentarea cazurilor de dezinstituţionalizare la nivelul municipiului Sibiu prin facilitarea accesului persoanei cu dizabilități dezinstituționalizată la serviciile și beneficiile acordate la nivel local;
3. Identificarea nevoilor adultului cu dizabilități dezinstituţionalizat și ale familiei/aparținătorilor acestuia;
4. Asigurarea suportului pentru familie în vederea susținerii vieții independente în comunitate a persoanei adulte cu dizabilități dezinstituționalizate;
5. Asigurarea consilierii și informării cu privire la drepturile şi obligaţiile persoanei adulte cu handicap;
6. Acordarea consilierii și sprijinului persoanei cu dizabilități dezinstituționalizată în vederea asigurării unei tranziții ușoare la viața din comunitate;
7. Asigurarea informării și consilierii specifice a familiilor persoanelor cu dizabilități care au domiciliul pe raza municipiului Sibiu;
8. Supervizarea modului în care este asigurată securitatea şi integritatea fizică şi morală a adultului care a părăsit un mediu rezidenţial şi a fost reintegrat în comunitate, propune soluţii în cazurile cu risc.
COMPARTIMENTUL ASISTENȚI PERSONALI cuprinde persoanele angajate în funcția de asistent personal al persoanelor cu handicap grav, al căror certificat de încadrare în grad de handicap are mențiunea ”grav cu asistent personal”.
Asistentul personal al persoanei cu handicap grav este persoana care supraveghează, acordă asistență și îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza planului de abilitare-reabilitare pentru copilul cu handicap, respectiv a planului individual de servicii al persoanei adulte cu handicap.
Dintre atribuțiile asistentului personal, menționăm asigurarea activităţilor de bază ale vieţii zilnice, în principal: asigurarea igienei corporale, îmbrăcare şi dezbrăcare, hrănire şi hidratare, asigurarea igienei eliminărilor, transfer şi mobilizare, deplasare în interior, comunicare și a activităţilor instrumentale ale vieţii zilnice, în principal: prepararea hranei, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj şi spălătorie, facilitarea deplasării în exterior şi însoţire, activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor, acompaniere şi socializare

